Pierwsze zajęcia odbyły się w Zespole Szkolnym-Przedszkolnym w Słowiku. Wzięli w nich udział uczniowie klasy VIII. – W trakcie rozgrywki musieliśmy zastanowić się, na czym się skupić: czy na gromadzeniu środków finansowych, czy na rozwoju produkcji swojej spółdzielni. Stwierdziliśmy podczas gry, że bez współpracy z innymi spółdzielniami nie ma szans dalej się rozwijać. Rywalizacja zamieniła się we współpracę – opisuje Agnieszka Piątkowska z ZSP w Słowiku.
– Podczas gry poznaliśmy historię rozwoju polskiej spółdzielczości. Dowiedzieliśmy się, gdzie powstawały spółdzielnie i organizacje samopomocowe. W trakcie było widać, że dzieci były zaskoczone informacjami, jak to wszystko wcześniej działało – dodaje.
Drugie zajęcia miały miejsce w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika we Wrzosowej. Wzięło w z nich udział 32 uczniów z klas VII i VIII.
– Nauczyciel przypomniał znane już z lekcji historii wydarzenia, opisując spółdzielczość na ziemiach polskich w okresie zaborów i w latach międzywojnia. Każdy z graczy miał możliwość wcielenia się w rolę kierownika jednej z historycznych spółdzielni i wykazania się znajomością realiów epoki – czytamy w nadesłanej przez szkołę relacji.
Gra „SamoorganizujMY się”
Gra „SamoorganizujMY się” opowiada o rozwoju polskiej spółdzielczości w XIX i XX wieku. Gra przeznaczona jest przede wszystkim dla młodzieży w wieku 12-18 lat. Każdy z graczy może wcielić się w niej w rolę kierownika jednej z historycznych spółdzielni. Autorzy zadbali o odwzorowanie realiów epoki – na kartach znajduje się blisko 150 zdjęć i opisów historycznych postaci, wydarzeń oraz instytucji. Jeden komplet przeznaczony jest dla od 2 do 7 osób. Sama rozgrywka zajmuje około 45 minut.