W dniach 14 – 17 września 2017 r. do Łowicza zjechali członkowie zarządów organizacji działających na terenach wiejskich. Spotkali się, żeby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie zarządzania organizacją w świetle obowiązujących przepisów prawnych i rachunkowych.
Tworzenie oraz działalność stowarzyszeń i fundacji w Polsce odbywa się w oparciu o konkretne ustawy. Te najczęściej nie są napisane przejrzystym językiem. W trakcie szkolenia uczestnicy mieli okazję dokładnie przyjrzeć się Ustawie prawo o stowarzyszeniach oraz Ustawie o fundacjach. – Gdy czytam te teksty wszystko wydaje się jasne, ale dopiero specjalistka uświadomiła mi, jak należy poprawnie je interpretować – powiedziała jedna z uczestniczek spotkania.
O finansach stowarzyszenia czy fundacji również decydują inne przepisy, w szczególności Ustawa o rachunkowości. Wbrew pozorom na sali nie było księgowych. Słuchali za to członkowie zarządów organizacji, którzy o prowadzeniu księgowości powinni wiedzieć jak najwięcej. To na nich bowiem spoczywa odpowiedzialność finansowo-prawna.
Nie jest tajemnicą, że małe organizacje nie zawsze mogą sobie pozwolić na wsparcie doświadczonego księgowego, dlatego muszą polegać na własnych zasobach. – Wiedza na temat księgowości jest bardzo rozległa i potrzeba czasu, żeby ją posiąść, ale mamy nadzieję i ambicję, żeby zrobić to własnymi siłami, bez wsparcia biura rachunkowego, czy księgowości – powiedziała jedna z uczestniczek. Wtóruje jej inna uczestniczka, która powiedziała, że nie można polegać jedynie na wiedzy księgowego. Taką osobę należy wspierać w działaniu.
Część wykładów poświęcona była też podatkom. Organizacje społeczne, podobnie jak inne podmioty, również muszą rozliczać CIT, PIT, a w niektórych sytuacjach i VAT. Powinny także prowadzić szczegółową dokumentację księgową. W tym kontekście omówiono także zbiórki publiczne, loterie fantowe i inne imprezy.
Obecnie trwa rejestracja na zimowy warsztat, który odbędzie się w Łowiczu w dniach 1 – 4 lutego 2018 r. Nabór potrwa do 22 grudnia 2017 r.
Więcej informacji TU.