Druga edycja Civic UP! Academy odbyła się w Warszawie w dniach 23.06. – 02.07.2019 r. Tym razem gościliśmy 24 nastolatków, wśród których wszyscy mogli pochwalić się imponującym doświadczeniem w działalności społecznej. Pojawili się przedstawiciele samorządów uczniowskich, młodzieżowych rad miejskich i gminnych, członkinie strajku klimatycznego czy uczestniczki programów dla młodzieży organizowanych przez Ambasadę USA.
O współpracy Polski i USA
Celem szkoły letniej jest nie tylko szkolenie przyszłych liderów lokalnych, ale też zaznajamianie młodych osób z kulturą amerykańską. Już w dniu przyjazdu w ramach rozgrywki gry miejskiej, uczestnicy ruszyli na ulice Warszawy tropem miejsc, które przypominają o ponad 100 latach relacji dyplomatycznych Polski i USA. Zdaniem uczestników był to też świetny sposób na integrację grupy, która, podzielona na mniejsze zespoły, musiała współpracować, żeby odnaleźć kolejne punkty kontrolne i rozwikłać czekające tam na nich zagadki.
Następny dzień spędziliśmy w American School of Warsaw, szkole amerykańskiej, która w różnych lokalizacjach funkcjonuje w Warszawie od lat 50. XX wieku. Po krótkim, oficjalnym rozpoczęciu akademii grupę przejął Josh Skjold, nauczyciel w ASW, którego specjalnością jest współczesna polityka międzynarodowa. Uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się, jak wybrane prawa człowieka funkcjonują w systemach politycznych Polski i USA. Następnie nakręcili krótkie spoty filmowe na temat wybranych zagadnień dot. praw człowieka, żeby później obejrzeć je i porozmawiać o nich na forum grupy.
Dzień zakończył się treningiem i meczem softballu oraz amerykańską kolacją, na której Scott Whitmore, zastępca Attache ds. Kultury w Ambasadzie USA w Polsce, podał swoje słynne burgery. Zjawił się też Dan Hastings, Attache ds. Kultury i inni pracownicy ambasady.
W trakcie Akademii uczestnicy mieli też okazję poznać Audrey i Marisę, młode aktywistki z San Antonio w Teksasie, które są zaangażowane m.in. w lokalne rady młodzieżowe i oddolne ruchy uczniowskie. Amerykanki, oprócz dzielenia się doświadczeniami z polskimi kolegami i koleżankami, zastanawiały się też wspólnie z uczestnikami, w czym ich działalność jest podobna do polskiej, a gdzie widać różnice wynikające z odrębności kulturowej czy lokalnej specyfiki.
Czego chcą mieszkańcy?
Gdy w grupie przełamano już pierwsze lody, rozpoczęliśmy pracę nad przygotowaniem finałowego zadania – autorskiego działania uczestników, które zostało zrealizowane w czasie szkoły letniej. W tym celu wykorzystaliśmy metodę design thinking, która polega na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników (więcej przeczytacie np. tu: http://designthinking.pl/co-to-jest-design-thinking/). Za tę część Akademii odpowiadali Ola Saczuk i Michał Szeląg z Fundacji Szkoła z Klasą.
Po wstępie do pracy tą metodą przeszliśmy do rozmowy o potrzebach mieszkańców tzw. Miasteczka Wilanów, czyli jednej z części stołecznej dzielnicy Wilanów. Rozpoczęliśmy od wyobrażeń uczestników o Miasteczku i potrzebach jego mieszkańców. W tym zadaniu bardzo pomógł spacer badawczy, którzy poprowadzili dzielnicowi radni oraz członkowie Stowarzyszenia Mieszkańców Miasteczka Wilanów.
Następnie uczestnicy podzielili się na grupy zadaniowe i ruszyli w teren, żeby zebrać jak najwięcej informacji o lokalnych wyzwaniach społecznych i zestawić je z własnymi wyobrażeniami o dzielnicy i jej mieszkańcach. W tym celu spotkali się z przedstawicielami wilanowskich instytucji, jak Centrum Kultury Wilanów, Centrum Sportu Wilanów czy biblioteka publiczna. Rozmawiali też z mieszkańcami twarzą w twarz lub zbierali ich opinie na internetowych forach. Na tę część uczestnicy przeznaczyli dwa dni.
Co dla nich przygotujemy?
Kolejnym krokiem była analiza zebranych danych. Każda z grup na forum przedstawiła informacje, do których dotarła. Następnie wspólnie zbudowano charakterystykę mieszkańca Wilanowa, dla którego zaprojektowane będzie działanie.
Tak narodził się pomysł pikniku społecznego, który odbył się 30.06.2019 r. w przestrzeni zielonej należącej do dzielnicy Wilanów (tzw. Plaży Wilanów) oraz w pomieszczeniach Urzędu Dzielnicy Wilanów. Kolejne dni upłynęły na przygotowaniach do pikniku.
Wielki finał
Uczestnicy podzielili się na grupy. Każda z nich przygotowała swoją strefę aktywności. Piknik dzielił się zatem na części poświęcone ekologii, kulturze Stanów Zjednoczonych, rozmowom z mieszkańcami, sportom i zabawie z dziećmi. W niedzielne popołudnie żar lał się z nieba. Uczestnicy zadbali jednak o takie detale jak kurtyny wodne, miski z wodą dla zwierząt, a nawet namioty dla każdego ze stoisk. Chociaż przez piknik nie przewinęły się tłumy, młodzież zgodnie przyznała, że najważniejszy był proces projektowy – od diagnozy do realizacji działania. „Udało nam się zaplanować i zorganizować piknik w nieco ponad dwa dni! Pomyślcie tylko, jaki mógłby być efekt, gdybyśmy na projekt poświęcili tydzień, a jaki gdyby było to dwa tygodnie albo miesiąc?” – mówiła Paulina Pietrzykowska na podsumowaniu projektu.
Na tym też zależało organizatorom Civic UP! Academy. Celem Akademii było świadome i uważne przejście z uczestnikami przez całą ścieżkę projektową. Trenerzy omówili z grupą wszystkie elementy przygotowania i realizacji pikniku skupiając się zarówno na tym co się udało i co wymaga poprawy.
Pożegnanie w Ambasadzie USA
Podobnie jak rok temu uczestnicy szkoły letniej zostali zaproszeni na uroczyste wręczenie dyplomów i pożegnalne spotkanie z amerykańskimi dyplomatami, które odbyło się w siedzibie ambasady USA w Warszawie. Podczas ceremonii zakończenia głos zabrał Zastępca Szefa Misji Bix Aliu, który podkreślił, jak ważne jest dzielenie się zdobytym doświadczeniem i umiejętnościami z innymi rówieśnikami.
Zapraszamy do śledzenia naszych stron, gdzie poinformujemy o kolejnej edycji Civic UP! Academy.
Fundacja Wspomagania Wsi: http://knowamerica.pl/civic-up-academy
Centrum Edukacji Obywatelskiej: https://ceo.org.pl/
Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie: https://pl.usembassy.gov/pl/