Dziewczyny usiadły przy stole i wysypały na blat walizkę papieru wielkości sporego psa. Z daleka było widać imponującą stertę, gdy podeszło się bliżej także dwie postacie pochylone nad komputerem. Tak mniej więcej wygląda analiza i wprowadzanie do Excela wyników z niemal 500 ankiet, gdy robisz je w sposób tradycyjny, czyli na papierze.

Gdy poznasz wyznania…
W połowie czerwca w Wildze niedaleko Warszawy spotkaliśmy się na 3-dniowy zjazd roboczy z osobami uczestniczącymi w projekcie Plan jest taki, żeby przyjrzeć się wynikom ich diagnoz społecznych. Sprawdzanie, czy więcej osób w społeczności podziela naszą potrzebę i wizję zmian wymaga dużo pracy i nie jest łatwe.
Zespoły spisały się jednak na medal. Wiola, Melania, Wiktoria i Michał z Krosna dotarli do ponad 10% młodych osób w swoim mieście. Ola, Anastazja i Tomek zebrali niemal 500 odpowiedzi w olsztyneckich szkołach. Pozostałe zespoły zakończyły swoje badania z podobnymi wynikami posługując się ankietami w formie elektronicznej oraz wywiadami zbieranymi w miejscach, gdzie można spotkać młodzież.

… pomysły na ich rozwiązanie same przyjdą do głowy
Opracowanie diagnozy pozwoli grupom sprecyzować cele strategiczne i szczegółowe, czyli otworzy drogę do zastanowienia się, konkretnie jakich zmian potrzebują ich społeczności. Dla zespołu z Krosna kluczowe będzie zagospodarowanie rynku, który ma olbrzymi potencjał. Jest chętnie odwiedzanym miejscem, więc tym bardziej można nad nim popracować. Wśród ogólnych jeszcze propozycji pojawiają się udostępnianie rynku na inicjatywy młodzieżowe wzmacniające integrację społeczną oraz zachowanie obecnej zieleni i nasadzenie nowej.

W trakcie zjazdu osoby uczestniczące wzięły udział także w zajęciach, które pomogły nam spojrzeć na kwestię zaangażowania społecznego z szerszej perspektywy. Marta Gajda, uczestniczka Pola Działania – naszego dawnego projektu młodzieżowego, opowiedziała o wnioskach jakie wyniosła ze swojej pierwszej dużej kampanii społecznej promującej polski język migowy „Pokaż to”, co stanowiło uzupełnienie warsztatu o kampaniach społecznych poprowadzonych przez zespół FWW.
Wiktor Szczepański, stażysta w Fundacji a na co dzień student uczelni SciencesPo we francuskim mieście Dijon, opowiedział o zaangażowaniu społecznym młodych ludzi we Francji, o wyzwaniach związanych z dorastaniem w cieniu napięć społecznych i innych problemów francuskich. Osoby wspierające grupy jak zawsze mogły liczyć na wsparcie i rozmowę z Mateuszem Koniecznym, który od początku projektu realizuje temat relacji młodych i dorosłych w działaniu społecznym.
Co dalej?
Po wakacjach grupy rozpoczną kampanie społeczne w swoich miejscowościach, żeby zwiększać świadomość problemów zaadresowanych w strategiach oraz budować poparcie dla zaproponowanych rozwiązań i wsłuchiwać się w pomysły innych mieszkanek i mieszkańców. Możemy więc spodziewać się akcji plakatowych, kampanii w mediach społecznościowych, happeningów w przestrzeni publicznej i wiele więcej.
W ramach kampanii grupy będą przeprowadzać konsultacje społeczne oraz konsultacje z samorządem, tak żeby finałowy dokument odpowiadał potrzebom jak największej ilości osób w danej społeczności.
W najbliższych miesiącach nasz zespół znów wyruszy do grup, a w listopadzie planujemy podsumowanie pierwszego etapu projektu, czyli pracy nad strategiami. W przyszłym roku grupy zaczną wprowadzać je w życie.