„Głos Młodych” wybrzmiał wyraźnie. Zakończyliśmy Civic UP! Academy 2023

Jędrek Godlewski, 17 stycznia 2024 (18:11)
Dziewięć rewelacyjnych działań społecznych to bilans niemal rocznej pracy młodych osób, które wzięły udział w piątej odsłonie szkoły letniej Civic UP! Academy. Kultura diety, odporność psychiczna, promowanie kobiet w podstawie programowej, czy odpowiedzialna moda to tylko niektóre tematy projektów, o których mieliśmy przyjemność posłuchać na zakończeniu Civic UP! Academy 2023 w Warszawie 12 stycznia 2024 r.

Civic UP! Academy to projekt, który powstał w 2018 r. z inicjatywy Scotta Whitmore’a, zastępcy attaché kulturowego U.S. Embassy Warsaw. Od sześciu lat organizujemy go wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Ambasadą USA. Od lat dostrzegamy, że pomysły na działania osób uczestniczących z edycję na edycję dotykają coraz trudniejszych tematów, co z jednej strony nasz cieszy, ale też przejmuje, np. gdy po raz kolejny podnoszona jest kwestia zdrowia psychicznego młodzieży.

Integracja osób uczestniczących w trakcie szkoły letniej Civic UP! Academy. Lipiec 2023 r. fot. Jędrzej Godlewski

 

W tym roku zaprosiliśmy 9 dwuosobowych zespołów z całej Polski do zaplanowania i zrealizowania z naszym wsparciem dziewięciu projektów, których odbiorcami byli rówieśnicy naszych osób uczestniczących. Na potrzeby rekrutacji zespoły przeprowadziły mini-badania potrzeb w swoich społecznościach i opowiedziały o nich w krótkich filmach. Podczas 9-dniowej wakacyjnej szkoły letniej z pomocą edukatorów i mentorek osoby uczestniczące zaproponowały pomysły na działania. Po wakacjach, aż do grudnia 2023 r. dziewięć par pracowało z dużą intensywnością, żeby zrealizować swoje projekty.

>> Przeczytaj relację ze szkoły letniej Civic UP! Academy 2023.

 

Zdrowie psychiczne młodych

Temu zagadnieniu poświęcone były działania Michaliny i Hani (Jasno to widzę) oraz Igi i Julii (Kult(ura) Diety).

Michalina i Hania podjęły trudny temat odporności psychicznej, przygotowały warsztaty dla rówieśników w tym temacie i promowały tę tematykę w mediach społecznościowych.

Hania, projekt „Jasno to widzę”, w trakcie prezentacji. fot. Dominika Strzelecka

 

Drugi projekt dotyczył zaburzeń odżywiania i postrzeganiu własnego ciała. Iga i Julia dzieliły się z innymi swoimi doświadczeniami i pokazywały, że o ciele i zdrowym żywieniu można i warto myśleć i mówić inaczej.

Julia i Iga, projekt „Kult(ura) Diety”, w trakcie prezentacji. fot. Dominika Strzelecka

 

Środowisko i zdrowie

W obliczu postępującego kryzysu klimatycznego, trudno jest nie poruszyć tego tematu.

Ola i Nina (ZjedzMY Wszyscy) zachęcały stołówki szkolne w Zielonej Górze do serwowania wegetariańskich i wegańskich potraw uczniom i uczennicom, które nie jedzą mięsa.

Nina, projekt „ZjedzMY Wszyscy”. fot. Dominika Strzelecka

 

Zosia i Julia (EloEko) promowały ekologiczną i odpowiedzialną modę, organizowały wymianki ubrań, informacjami o odpowiedzialnej modzie oplakatowały pociągi, a potem zrobiły jeszcze o tym warsztaty dla dzieci w przedszkolu. Zorganizowały nawet pokaz mody w przedszkolu, na potrzeby którego stroje przygotowano z ubrań z odzysku.

Zosia, projekt „ELoEko”, fot. Dominika Strzelecka

 

 Środowisko szkolne i własny rozwój

Myślą przewodnią Civic UP! Academy w tym roku było działanie młodych osób na rzecz ich rówieśników. Pojawiły się więc trzy projekty, które odnosiły się do istotnych elementów życia młodzieży – szkoły, nauki i rozwoju.

Dominika i Dominik (Kurs przetrwania) stworzyli na stronie szkoły poradnik przetrwan ia dla pierwszoklasistów w swoje szkole i poprowadzili sami w sumie ponad 20 godzin warsztatów integracyjnych dla koleżanek i kolegów z pierwszych klas.

Dominika i Dominik, projekt Kurs Przetrwania, w trakcie finału Civic UP! Academy 2023. fot. Dominika Strzelecka

 

Jowita i Renata (Reflect ME) opracowały aplikację, która ułatwia skupienie się na realizacji swoich celów, zadań oraz śledzenie postępów w swoim rozwoju.

Jowita, projekt „Reflect ME”. fot. Dominika Strzelecka

 

Piotrek i Tymek (PRZEMYŚLto: InastagramTikTokYouTube) najpierw wystartowali w wyborach do samorządu uczniowskiego, a gdy to się nie udało, utworzyli swoje kanały w mediah społecznościowych, gdzie mówią o szkole, która lepiej służy młodym ludziom i lepiej odpowiada na ich aspiracje.

Piotrek i Tymek, projekt „Przemyśl to”. fot. Dominika Strzelecka

 

Polityka

Dla wielu osób polityka to synonim zepsucia i temat, o którym rozmawia się niechętnie lub ekstremalnie żywiołowo. Prawda jest taka, że polityka otacza nas na każdym kroku i powinniśmy zrobić wszystko, żeby przestać ją demonizować, a zacząć rozumieć.

Pomogą w tym Sofiya i Kateryna (Głos Młodych), które promowały świadome głosowanie w wyborach i w stworzonej przez siebie grze edukowały o zawiłościach kodeksu wyborczego.

Kasia i Sofia, projekt „Głos Młodych”. fot. Dominika Strzelecka

 

Z kolei Julia i Ida (UzupełniONA) zajęły się polityką na szczeblu szkolnym. Uczestniczki przygotowały fantastyczne warsztaty o historiach artystek i twórczyń, które inspirują młodych ludzi. Julia i Ida chcą udowodnić, że dla kobiet jest i powinno być więcej miejsca w programie nauczania. Przekonały nawet graficzki do zaprojektowania wlepek z Filipiną Płaskowicką, Tove Jansson i Hypatią z Aleksandrii.

Julia i Ida, projekt UzupełniONA. fot. Dominika Strzelecka

 

Nowa odsłona Civic UP! Academy

Jeśli to co przeczytaliście do tej pory zainspirowało Was do stworzenia własnych projektów, zapraszamy na stronę Civic UP! Academy, gdzie możecie zapisać się do nowej edycji szkoły letniej, która odbędzie się na przełomie czerwca i lipca 2024 r. Zapraszamy!